Papírgyűjtés
Egy középiskola néhány osztálya benevezett, az egy
hétig tartó papírgyűjtési akcióba. A következő eredmények születtek, melyeket
egy Excel táblázatban gyűjtöttünk össze. A táblázat feltöltési és formázási
sorrendje megegyezik, a dokumentumbeli sorrendjével, azt célszerű betartani.
A táblázatban a hét napjait húzással kell beírni. Az
üresen maradt E3 azt jelenti, hogy az osztály nem közölte a gyűjtött
mennyiséget. (Itt nincs adat, nem úgy, mint ahol tudjuk, hogy nem gyűjtöttek
semmit, ott 0 található. Ez az átlagszámításnál jelent különbséget, az átlag
függvény ugyanis az üres cellákat teljesen figyelmen kívül hagyja, abban a
sorban csak 4-el fog osztani.)
Ha a fenti értékeket beírtuk, akkor a továbbiakban
szinte minden adat függvénnyel számított, kivétel az egy osztály illetve egy
nap teljesítményének keresésénél, az osztály illetve a nap neve – ezt lásd
később.
Összesítsük a G oszlopban az osztályok teljesítményét.
G2 tartalma:
=szum(b2:f2)
Az
oszlop további értékeit húzás segítségével töltsük fel.
H oszlopban számítsuk ki az osztályok napi
átlagteljesítményét. H2 tartalma:
=átlag(b2:f2)
Az
oszlop további értékeit húzás segítségével töltsük fel.
Az átlagértékeket számként, két tizedes jegy
feltüntetésével formázzuk. Az I oszlopban adjuk meg a legnagyobb napi
teljesítményt osztályonként. Használjuk a max
függvényt. Az I2 tartalma:
=max(b2:f2)
Az
oszlop további értékeit húzás segítségével töltsük fel.
Majd
a J oszlopban a legkisebb napi teljesítményeket. Használjuk a min
függvényt. A J2 tartalma:
=min(b2:f2)
Az
oszlop további értékeit húzás segítségével töltsük fel.
Összesítsük az iskola teljesítményét naponként,
számítsuk ki, hogy naponta mennyi volt az osztályok átlagteljesítménye
(használjuk a fentiekben leírt szum és átlag
függvényeket, és húzással töltsük fel a C10:G10 és
C11:F10 cellákat). A teljesítményértékeket számként, 2 tizedes értékre
formázzuk. Számítsuk ki, hogy a héten az összes osztály, összesen mennyi papírt
gyűjtött. A számított mezők háttérszíne legyen 25%-os szürke.
Minősítsük az osztályokat aszerint, hogy az átlagosnál
nagyobb, vagy kisebb volt a heti teljesítményük. A szükséges függvényt a K2
cellába kell írni, majd húzással minden osztályra érvényesíteni. Ez példa a
függvények egymásba ágyazásának lehetőségére is. Ha húzással szeretnénk az
osztályok minősítését elkészíteni, akkor figyeljünk az abszolút koordináták
alkalmazására. A függvény:
=ha(g2>átlag(g$2:g$8);”Szorgalmas”;”Nem szorgalmas”)
Keressük ki, hogy melyik volt a legtöbb papírt
gyűjtött osztály. Keressük meg, mennyi volt a legtöbb, amit egy napon
gyűjtöttek az osztályok. Tegyük lehetővé, hogy bármely osztály heti eredményét
megkérdezhessük. Tegyük lehetővé, hogy bármely nap összteljesítményét
lekérdezhessük. Hirdessünk versenyeredményt: ki volt a győztes, és kérdezzük
le, hogy melyik osztály lett az utolsó. Ezek magyarázó szövegeit tüntessük fel
a feladatlapon. Mindig az A oszlopban, a B és C
oszlopokkal egyesíteni nem kell, ahhoz, hogy látható legyen a D és E oszlop
tartalma, az A, B és C oszlopokat a szükséges minimális méretnél szélesebbre
formázzuk.
Lássuk
a szükséges függvényeket.
A legtöbbet gyűjtött érték
meghatározása, az E14-es cella:
=max(g2:g8)
A legkevesebb gyűjtött érték
meghatározása, az E15-ös cella:
=min(g2:g8)
A
D16-os cellába beírt osztály eredményének meghatározása függőlegesen
elhelyezkedő értékek közötti kereséssel, az E16-os cella:
=fkeres(d16;a2:g8;7;hamis)
Helyes
működését úgy ellenőrizhetjük, hogy a D16-os cellát másik osztály nevével
töltjük fel.
A
D17-es cellába beírt nap eredményének meghatározása vízszintesen elhelyezkedő
értékek közötti kereséssel, az E17-es cella:
=vkeres(d17;b1:f10;10;hamis)
Helyes
működését úgy ellenőrizhetjük, hogy a D17-es cellát másik nap nevével töltjük
fel.
A
győztes osztály meghatározása, a B19-es cella:
=index(a2:g8;hol.van(e14;g2:g8;0);1)
Az
utolsó osztály meghatározása, a B20-as cella:
=index(a2:g8;hol.van(e15;g2:g8;0);1)
Vegyük
észre, hogy az utóbbi két kereső függvény, csak a keresési értékekben
különböznek, viszont működésük feltétele, hogy az E14 és E15 már fel legyen
töltve, a legjobb illetve a leggyengébb eredménnyel. A versenyeredmények helyes
meghatározásának ellenőrzésére módosítsunk az alapadatokon, írjunk be az
átlagosnál jóval nagyobb értéket és figyeljük meg, hogy módosul-e a győztes
osztály neve. Ugyanezt, csak ellentétes értelemben az utolsó helyezett osztály
adatainak módosításával is megtehetjük, és akkor megváltozik az utolsó
helyezett is.
Befejezésként formázzuk a munkalapot a
következőképpen: ehhez először szúrjunk be két sort a tábla elejére. Figyeljünk
arra, hogy beszúrással a relatív hivatkozások 2-vel eltolódnak (növekednek),
tehát az eddig beírt képletek cellahivatkozásai már nem fognak megegyezni a
fentebb leírtakkal. Ezért a formázást csak akkor célszerű megkezdeni, ha már
meggyőződtél a táblázat függvényeinek helyes működéséről.
A lap minden cellája 10-es betűméretű, Arial (vagy Ariel CE) típusú legyen. A lap tájolása legyen fekvő
(File/Oldalbeállítás…), a Papírgyűjtés szó középre (A1:K1)
igazított cellaegyesítéssel, félkövér és alá van húzva. A fejléc és oldalléc
szövegek félkövéren írottak, a fejlécek és az osztályok neve középre igazított.
A B2:J10 tartomány középre igazított. A D18:D19 tartomány jobbra igazított. Az A3:K10
tartomány teljesen rácsozott, külső kerete vastag, de úgy, hogy a G12;A13:F13
tartományt is körbeveszi. Az A11:G11 tartomány belső
rácsvonalai hiányzanak. A rácsvonalak végleges kialakításához használjuk a Formátum/Cellák…/Szegély
párbeszéd-panelt.