A Sudoku
típusai
A Sudokut sokan
bonyolultságában a Rubik kockához hasonlítják. A
variációk hihetetlenül magas száma ezt indokolja is. Úgy, ahogyan a Rubik kockának is, az alapötletből kiindulva, a Sudokunak is számtalan változatát dolgozták ki. Készülnek
figurákat (tárgyakat, rajzokat) tartalmazó egyszerű Sudoku
játékok kisiskolásoknak. De az alapméret (9x9) megváltoztatásával növelhetjük vagy csökkenthetjük a tábla méretét, ugyanakkor
nehezíthetünk a szabályokon azzal, hogy az alapfeltételek mellé továbbiakat is
felveszünk. Például az átlókra nézve is igaznak kell
lennie az alapfeltételnek (szám csak egyszer fordulhat elő), vagy nem a
számokat adjuk meg a kitöltéshez, hanem azt, hogy bizonyos területeken mennyi
legyen az odaírandó számok összege. Azzal is nehezíthetjük a feladványt, hogy
bizonyos helyekre páros vagy páratlan számokat engedünk meg. Változtathatunk az
alap geometrián: a nagy játékteret nem négyzetekre (3x3), hanem ettől eltérő
négyzetekből előállítható területekre bontjuk (például L alakokra). Lehet a
teljes tábla nem négyzet, hanem téglalap alakú. Készíthetünk alapvetően nem
négyzetekre, hanem háromszögekre vagy hatszögekre alapozott Sudoku
táblát is. Játszadozhatunk azzal, hogy a megadott számok milyen geometriát
mutassanak: szimmetrikust, vagy valamely kis négyzetben (3x3) ne legyen
egyetlen szám sem, esetleg valamilyen alakzatot (például számot vagy betűt)
formázzanak, és így tovább, ahogy a képzelet diktálja.
Ezeken a lapokon csak a 9x9-es, hagyományos Sudokuval foglalkozom. Ezen belül is a gépi megoldásokra
helyezem a hangsúlyt. Azaz táblakészítő, feladványkészítő, feladványmegoldó és
feladványminősítő gépi algoritmusokat keresek, illetve ezekről írom le
tapasztalataimat. Nagy szerep jut ezekben a genetikus algoritmusnak, azon belül
is az általam ütközésmentesítő algoritmusnak nevezett típusának, mely Bad Points elven működik.
Íme egy 18 elemű, közepesen nehéz feladvány: