Órarendkészítés
Az órarend elkészítésének alapvető feltétele a
hibátlan tantárgyfelosztás. Ha a tantárgyfelosztás elkészült, annak tartamát az
órarend készítőjének jól meg kell ismerni, egy részét memorizálni. Csak ez után
kezdhet az órarend elkészítéshez. A pedagógus tantárgyfelosztást talán a
következő táblázat szerint a legkönnyebb elképzelni:
Pedagógus |
Tantárgy |
1.a |
1.b |
1.c |
1.d |
1.e |
2.a |
2.b |
2.c |
2.d |
2.e |
3.a |
3.b |
3.c |
3.d |
3.e |
4.a |
4.b |
4.c |
4.d |
4.e |
Össz |
Köt: |
Túlóra: |
Össz: |
|
Nagy
Albert |
osztályfőnöki |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
21 |
7 |
28 |
|
|
matematika |
|
|
3 |
|
|
|
3 |
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
3 |
3 |
|
|
3 |
|
21 |
|
|
|
|
fizika |
|
|
2 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
fizika fakt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
|
|||
A táblázatból kiolvasható, hogy Nagy Albertnek összesen
28 órája van. A 2.b-nek osztályfőnöke, matematikát tanít heti 3-3 órában az
1.c, a 2.b, a 2.c, a 3.d, a 3.e, a 4.a és a 4.d
osztályokban. Fizikát tanít heti 2-2 órában az 1.c és
a 2.b-ben. Fizika fakultációt tart a 4.b, 4.c és 4.c
osztály tanulóiból összejött csoportnak. Csoportbontás esetén két pedagógusnak
volt ugyanabban az osztályban ugyanaz a tantárgy beírva. A csoportbontás jelölésére az óraszám beírásra használt téglalapot
vízszintes vagy függőleges vonallal kettéosztottuk, és csak az egyik részébe
írtuk az óraszámot. A fenti példában a matematikát a 2.c-ben
csoportbontásban tanítja, azaz valakinek ebben az oszlopban van még egy
matematika 3 óra beírva. Nagy Albertnek összesen 21 matematika és 6 fizika
órája van, valamint egy osztályfőnöki.
A hagyományos órarendkészítés
Az órarend elkészítésének talán legkezdetlegesebb módszerénél a papír, ceruza és radír eszközöket
használják, minden ellenőrzést manuálisan (pontosabban szemmel és fejben)
kell végrehajtani. Az órarend elkészítéséhez formanyomtatványt használtak.
Létezett pedagógus és osztályórarend nyomtatvány. Az elkészítés több napot,
akár egy hetet is igénybe vett, mely közben a nyomtatvány megkopott, az így
elkészült dokumentum gyakran olvashatatlan volt, használatához először le kell
másolni.
Az órarend elkészítésnek menetét célszerű volt különböző
szakaszokra bontani. Először kihúzással jelölni kellett a pedagógusok tiltott
óráit, majd beírni a kötött időbeosztás szerinti órákat. Kötött időpontjai
lehettek az igazgatónak, az óraadóknak és gyakorlati foglalkozásoknak. Tiltott
órái a továbbtanulóknak, szakfelügyelőknek, a kisgyermekes pedagógusoknak, a
máshol órát adó pedagógusoknak. Ezek után a fakultációs órarend következett,
melyek több párhuzamos osztályt érintettek. A következő lépésben a szaktantermeket igénylő órákat, majd az úgynevezett
bifurkációs (csoportbontásos) órákat helyeztük el. Aztán a tömbösített, végül
pedig az egyedi órák következtek. Célszerű volt egy tétel minden óráját időben egy menetben beírni, mert a hiányos tételek későbbi
megtalálása az ezer fölötti órák sokaságában már nem volt könnyű feladat. Elmondva
mindez egyszerűnek tűnik, sőt a feltöltés 50-70%-áig nem is jelentett
túlságosan nehéz feladatot. Csak a vég, csak azt lehetne feledni. Mert mindig
akkor jöttek az igazi gondok, amikor már csak néhány órát kellett beírni
egy-egy pedagógusnak, vagy osztálynak. Azoknak a pedagógusoknak, akiknek magas
volt a heti óraszáma (pontosabban nagy volt a relatív betöltöttsége), a
feltöltéskor elsőbbséget élveztek még akkor is, ha nem voltak például
bifurkációs órái. A feltöltéskor gyakran kellett áthelyezési listákat írni (ha
rövid volt fejben megjegyezni), hogy egy-egy plusz órának helyet keressünk az
órarendben. Célszerű volt kettős könyveléssel dolgozni, azaz például a pedagógus
órarenden előállított órarendet folyamatosan osztályórarend nézetben is
rögzíteni kellett, így könnyebb volt áthelyezhető, vagy lyukas órákat keresni
egy még be nem írt tétel számára. A kettős könyvelés egyúttal az ellenőrzést is
szolgálta.
Célszerű volt egyszerre hosszabb, akár több órát is
foglalkozni a feltöltéssel, mert ha félbehagytuk a munkát, akkor viszonylag
hosszabb idő kellett ahhoz, hogy újra megtanuljuk az órarend állapotát,
kritikus pontjait, az utolsó lépéseket és a problémás helyzeteket. Ugyanakkor
célszerű is volt szünetet tartani, mert néha beszűkült az ember gondolkodása a
görcsös megoldáskeresés közben, és még az egyébként nyilvánvaló megoldásokat is
csak nehezen vette észre. Ez utóbbiak miatt volt igazán nehéz és fárasztó a
kézi órarendkészítés.
Valamennyivel jobb módszerek a hagyományosak közül
azok, amelyeknél a tantárgyfelosztást tárgyiasítják.
Például úgy, hogy minden oktatási tételnek megalkotják az óraszámának megfelelő
példányszámú eszközét. Ezek lehetnek egy-egy papírszalag, mágnes vagy kis fadarab.
Az eszközre ráírják a tétel jellemzőit: a pedagógus nevét, a tanított
tantárgyat és az osztály (vagy csoport) jelét. Az órarend maga egy olyan
általában nagyméretű tábla, melyen az osztályok (vagy pedagógusok) órarendjének
megfelelően, a kialakított eszközök rögzítésére alkalmas hely van. Nevezetesen:
papírszalagnál gumiszalag, mágnesnél vasból készült tábla, fadarabok esetén lyukacsos tábla. Az órarendkészítés az
eszközöknek a táblára való helyezésével valósul meg.
Az eszközkészítős módszer több dologban is segített:
a) ha megfelelő számban készültek el az eszközök, akkor minden óra bekerült az órarendbe,
b) vagy osztály, vagy pedagógus oldalról nézve az órarend ütközésmentes volt külön ellenőrzés
nélkül,
c) a kész órarend rögtön
használható volt, maga az elkészítés nem rongálta az eszközöket, viszont le kellett írni a felügyeleti szervek
részére,
d) könnyen módosítható volt.
Az eszközkészítős módszernek a fejlettebb változata
az, amikor az eszközöket beszínezik,
így próbálják mindkét (osztály és pedagógus) irányú ütközést kiküszöbölni. Az
ellenőrzés vizuálisan történik, hiszen ha egy osztály vagy pedagógus tanítási
tételeihez színeket rendelünk, akkor azonos színű eszközök nem lehetnek egy
oszlopban vagy sorban.
Gépi órarendkészítés
A gépi órarendkészítésnél megkülönböztethetünk géppel
segített és alapvetően gépi órarendkészítést, azaz órarend generálást (néha
rendezésnek is nevezik). A géppel segített órarendkészítés alatt azt értjük,
hogy a gép a tárolt tantárgyfelosztás és a lehetséges óraidőpontok ismeretében,
a program elfogadja a kezelőjének azon utasításait, melyek segítségével a gépi
ábrázolás szerinti órarendekbe a kezelő az órákat el tudja helyezni. A segítés még
abban is megnyilvánulhat, hogy az elhelyezést információk kigyűjtésével és
megmutatásával teszi könnyebbé a program. Megmutathatja például, hogy milyen
helyekre helyezhető el az adott tétel, esetleg javaslatot tehet a beírandó
tétel kiválasztására. Ezekre a funkcióra a gépi
generálással rendelkező programoknak is szüksége van, mert minden mozzanatot
nem lehet a gépi betöltőre bízni. Ilyenek például a rögzített órarendű órák,
vagy a tiltott időpontoknak a bejegyzése az órarendekbe. Azaz minden gépi
órarendkészítő program egyúttal géppel segített órarendkészítő is.
A gépi órarendkészítés lehet: feltöltő alapelvű (olyan, mint a hagyományos, kezdetben üres az
órarend, majd egyre több órát helyez el benne), rendező alapelvű (egy órarend véletlen feltöltése után rendezgeti,
hogy egyre jobb órarend jöjjön létre, felfogható egyetlen egyedet alkalmazó
genetikusnak), genetikus algoritmus
alapú (20-100 teljes órarend létezik egyszerre, melyből a genetikus algoritmus
szabályi szerint egyre jobb tulajdonságú órarend fejlődik ki).