ETGIR - A kezdet
Mint iskolánk igazgatóhelyettese, számos olyan
feladattal találtam szembe magam, melynek igazán hatékony és korszerű megoldása
a számítógép, illetve újabban az Internet nélkül elképzelhetetlennek tűnt.
A számítógépet a helyettesi feladatok ellátására akkortól
használtam, amikor megjelent a számítógép az iskolánkban. Ennek a legnagyobb és
leghatékonyabb Pascal majd Delphi programja a TANFORDI (Tantárgyfelosztás
és Órarendkészítő, Diákok és pedagógusok adatait
nyilvántartó programrendszer) volt, melynek többféle változatát a honlapomon is
meg lehet találni. Kezdetben nehézkes volt a használata abban az értelemben,
hogy az általam és a kollegáim által használt számítógépeken mindig újra kellett
telepíteni a programot, ha azt megváltoztattam. A későbbi verziók már helyi
hálózaton működtek. Ekkor viszont az otthoni és a szerveren lévő programokat és
adatbázisokat kellett szinkronizálni. Vágytam arra, hogy ne legyenek ilyen és
ehhez hasonló gondjaim.
Természetesen a megoldást az Internet jelentette.
Pontosabban egy PHP alapú SQL adatbázist használó alkalmazás kifejlesztése lett
a célom. Ez lett az ETGIR (Esze Tamás Gimnázium
Információs Rendszere).
Ha a tisztelt olvasónak netán kedve támadna egy
hasonló rendszert felépíteni, akkor ehhez itt megfelelő segítséget fog kapni.
Nem fogom közölni az ETGIR teljes
kódját és adatbázisát. Ez azért sem lenne célszerű, mert mindenki mást és mást
tartana fontosnak a nyilvántartott adatok tekintetében. Ez egyéni ízlés és
igény kérdése. Azt, hogy az ETGIR
adatbázis hogyan alakult ki, viszont részletesen ismertetni fogom.
Nézzük meg tehát először azt, hogy milyen módon
kerültek a rendszerbe a különböző információk, azaz hogyan alakult ki az
információknak a köre, amelyet a rendszer kezelni képes. Igazgatóhelyettesként
több éven keresztül készítettem egy információs lapot minden tanítási napról,
mely lapot a tanári szoba hirdetőtábláján helyeztem el. Ez így nézett ki:
Az igazgatóhelyettesnek az is feladata (többek
között), hogy gondoskodjék a hiányzó pedagógus, vagy pedagógusok
helyettesítésének megszervezéséről. Ennek a közzététele a következő formában
történt (szintén a hirdetőtáblán):
Vegyük számba ennek a két lapnak információtartalmát.
Vajon milyen adattábláknak kell szerepelni az adatbázisban. Személyeket
illetően nyilván kell egy Pedagógus
adattábla. A helyettesítési lapból kiolvasható az, hogy Osztály, Tantárgy és Tanterem adattáblára szintén szükség
lesz. Sőt kissé elrejtve, de a helyettesítési lapból a Tantárgyfelosztás és az Órarend
táblák szereplése is nyilvánvaló az adatbázisban. A Mai nap dátumot és
tanítási napot is tartalmaz, tehát szükség lesz egy Naptár adattáblára is, mely oktatási naptár jellegű. (Ilyen látható
a honlapom PHP szakaszában.) Ugyancsak ezen a lapon ebéd is fel van tüntetve. Ehhez
célszerű egy Étkezési fogások
adattáblát felvenni, hogy az ételeket ne kelljen minden nap újra beírni, csak
hetente egyszer kiválasztani a heti étrend alapján. Látható, hogy a fentebbi
információs lapok alapján már legalább nyolc adattáblának szerepelni kell az
adatbázisban.
Egy újabb igazgatóhelyettesi feladattal jelentősen
kibővíthető az adatbázis és természetesen a rendszer használhatósága. Ez pedig
a KIFIR felvételi rendszer
kiszolgálása. A diákok ebben a rendszerben jelentkeznek a középiskolába. A
jelentkezéseket a tanulmányi eredmények alapján rangsorolni kell, és át kell
adni az adatokat az országos központnak, valamint közzé kell tenni az iskola
honlapján. A felvételi eredményekről értesíteni kell a tanulókat és az
általános iskolájukat is. Ha mindezt átgondoljuk, akkor a következő adattáblák
szükségessége nyilvánvaló: Diák, Tagozatok, Felvételi tantárgy, Küldő
intézmény és Települések.
Ha az adatbázis tartalmazza a fenti adattáblákat,
akkor egy lépés (igaz nem kicsi) és a rendszer az érettségivel kapcsolatos
feladatokra is kiválóan alkalmassá tehető. Ehhez csak egy Érettségi és egy Vizsgabizottság
adattábla szükséges.
A fentiek alapján, ha az adattáblákban
szerepeltetjük a szükséges mezőket, akkor alkalmas a rendszer a KSH számára átadandó statisztikai
adatok kigyűjtésére is.
A fentiek tükrében nézzük végig a rendszer menüjét és
rövid leírását (több olyan dolgot látunk majd benne, amit még csak nem is
említettem):